پس از تشکیل پرونده و بازدید خودرو خسارتدیده و مشخص کردن میزان خسارت وارد شده توسط ارزیاب خسارت شرکت بیمه، مبلغ نهایی خسارت قابل پرداخت به اطلاع شخص خسارتدیده میرسد. جهت دریافت مبلغ واقعی خسارت و رفع مغایرت خسارت برآورده شده توسط بیمهگر با میزان خسارت مورد انتظار خسارتدیده، بهتر است طرفین حادثه خودرو خسارتدیده را به تعمیرگاه مجاز نشان دهند و در صورت لزوم پیش فاکتور قیمت لوازم و اجرت تعمیرات را دریافت نمایند. در صورتی که زیاندیده احساس کند هزینه واقعی خسارت به او پرداخت نشده میتواند اعتراض خود نسبت به خسارت را کتباً اعلام نماید. در چنین مواقعی، شرکت بیمه موظف به واگذاری ارزیابی خسارت به کارشناس دیگری میباشد.
در صورتی که تعمیرکار، خودرو را مورد ارزیابی قرار داده باشد، میتوان مبلغ اعلامی از سوی تعمیرگاه را به کارشناس ارزیاب متذکر شد، و اگر متقاعد نشدند از ایشان درخواست کنید خودروی شما را در تعمیرگاه مورد اعتماد مجدداً بازدید نماید و چنانچه بیمهگر طرف قرارداد با تعمیرگاههای مجاز دیگری باشد میتوان در صورت تمایل خودرو را به آنجا منتقل کرد.
اگر هیچ کدام از روشهای مذکور مؤثر نبود، بایستی از دریافت خسارت خودداری نمود. سپس موضوع به انتخاب و هزینه زیاندیده به ارزیاب خسارت دیگری ارجاع داده میشود. هریک از طرفین میتوانند ظرف مدت ۲۰ روز از تاریخ اعلام نظر کتبی ارزیاب، در مرجع ذیصلاح دعوی خود را مطرح نمایند. چنانچه طرفین در مهلت مقرر دعوی خود را اعلام نکنند، نظر ارزیاب خسارت لازمالاجرا خواهد بود. در این صورت شرکت بیمه ملزم به پرداخت خسارت تا سقف تعهدات درج شده در بیمه ثالث مطابق نظریه ارزیاب خسارت میباشد.
آیا شرکتهای بیمه میتوانند زیاندیده را مکلف به بازسازی خودرو در تعمیرگاه طرف قرارداد خود کنند؟
چنانچه در مورد میزان خسارت پرداختی توافقی حاصل نگردد، شرکت بیمه میبایست وسیله نقلیه آسیبدیده را در تعمیرگاه مجاز و یا تعمیرگاه مورد قبول زیاندیده تعمیر و هزینهها را تا سقف تعهدات مالی ثالث پرداخت نماید. شرکت بیمه نمیتواند خسارتدیده را مجبور به بازسازی خودرو در تعمیرگاه طرف قرارداد خود کند. لذا بایستی ضمن جلب رضایت زیاندیده، در خصوص پرداخت نقدی خسارت با وی توافق نموده و یا مطابق قانون تا سقف تعهدات مالی اقدام به تعمیر وسیله نقلیه در تعمیرگاه مدنظر خسارتدیده نماید.