انتقال بیمه بدنه به خودروی دیگر-انتقال بیمه شخص ثالث، تعهد مالی بیمه شخص ثالث

بیمه شخص ثالث یک بیمه اجباری است و لازم است تمامی مالکان وسایل نقلیه آن را تهیه نمایند. همچنین به سبب اهمیت بالای بیمه بدنه، این بیمه یکی از پر‌کاربردترین خدمات بیمه‌ای به شمار می‌رود. بنابراین می‌توان گفت بسیاری از مالکان خودرو در ایران هر دو بیمه بدنه و بیمه شخص ثالث را برای وسیله نقلیه خود خریداری نموده‌اند. یکی از پرسش‌های مهمی که برای این قبیل افراد ایجاد می‌شود این است که در صورت فروش خودرو، تکلیف بیمه بدنه، تخفیفات و عدم خسارت آن به همراه بیمه شخص ثالث خودرو و شرایط انتقال بیمه بدنه و تخفیف‌های آن به خودرو یا شخص دیگری چگونه خواهد بود؟ آیا می‌توان بیمه شخص ثالث را انتقال داد؟ در ادامه متن به این پرسش‌ها پاسخ خواهیم داد.

اهمیت بیمه بدنه و بیمه شخص ثالث
تهیه بیمه بدنه و شخص ثالث همچون بیمه تکمیلی برای تمامی افراد و مالکان وسایل نقلیه ضروری است. خساراتی همانند تصادف، آتش‌سوزی، سرقت کلی خودرو و … تحت پوشش بیمه بدنه قرار می‌گیرد و بخشی از خساراتی که امکان دارد برای خودرو اتفاق بیفتد را پرداخت می‌نماید. همچنین در صورت تصادف با سایر افراد، بیمه شخص ثالث خسارات جانی و مالی را پوشش‌دهی می‌کند و مطابق قانون تهیه این نوع بیمه ضروری است.
تخفیف تمدید و عدم خسارت بیمه بدنه و بیمه شخص ثالث چیست؟
تهیه بیمه بدنه و تمدید مستمر سالانه آن در صورت عدم دریافت خسارت شامل تخفیف‌هایی می‌شود. با توجه به این که قیمت خودرو مستقیماً روی حق بیمه پرداختی اثرگذار است، نمی‌توان به راحتی از تخفیفات عدم خسارت آن چشم‌پوشی نمود. در این صورت چنانچه قصد خریداری اتومبیل دیگری را داشته باشیم، این پرسش مهم مطرح می‌گردد که آیا بیمه بدنه و بیمه شخص ثالث قابلیت انتقال دارد؟ در این حالت شرایط انتقال بیمه بدنه و بیمه شخص ثالث چگونه خواهد بود؟ در ادامه مطلب به بررسی و پاسخگویی به این پرسش‌های مهم خواهیم پرداخت.

شرایط انتقال بیمه بدنه به خودرو جدید
چنانچه پس از فروش اتومبیل خود بخواهید خودرو جدیدی را خریداری نمایید، می‌توانید بیمه‌نامه بدنه و تخفیفات عدم خسارت را به خودروی جدیدتان انتقال دهید.
به منظور منتقل کردن بیمه بدنه به خودروی جدید می‌بایست حالت‌های گوناگونی را در نظر داشته باشیم. چنانچه بیمه‌نامه پیشین شما همچنان دارای اعتبار باشد، شرکت ارائه‌دهنده خدمات بیمه، حق بیمه‌ پرداختی تا آن تاریخ را از مجموع مبلغ حق بیمه کسر می‌کند و باقی‌مانده آن را به شما پرداخت می‌نماید. سپس بیمه‌نامه جدیدی برای شما صادر می‌گردد که تخفیف‌های عدم خسارت نیز به این بیمه‌نامه انتقال می‌یابد.
اما چنانچه بیمه‌نامه قبلی فاقد اعتبار باشد، می‌توانید با ارائه مدارک لازم و بعد از انتقال تخفیف‌های عدم خسارت، جهت خریداری بیمه بدنه جدید برای خودروی جدید خود اقدام نمایید.
آیا می‌توان تخفیف عدم خسارت بیمه بدنه را منتقل کرد؟
لازم به ذکر است که بیمه بدنه مربوط راننده خودرو است. در حقیقت شرکت‌های بیمه‌ای به منظور تشویق رانندگان و مالکان خودروها برای رانندگی محتاطانه و کم خطر، از تخفیف‌های عدم خسارت بیمه بدنه استفاده می‌نمایند. بنابراین رانندگانی که اتومبیل آن‌ها در مدت بیمه‌نامه دچار تصادف یا خسارت نشده باشد مبلغ حق بیمه کمتری پرداخت می‌نمایند.
در صورتی که خودروی قبلی و خودروی جدید هر دو در یک گروه (سواری، موتورسیکلت، بارکش، اتوکار) قرار بگیرند و کاربری مشابهی داشته باشند می‌توان تخفیف عدم خسارت بیمه بدنه را منتقل کرد. این موضوع بدین معناست که نمی‌توان تخفیف موتور سیکلت را به سواری انتقال داد.
آیا می‌توان بیمه بدنه را به شخص دیگری منتقل کرد؟
با در نظر داشتن این که تخفیف عدم خسارت بیمه بدنه با توجه به نحوه رانندگی فرد مشخص می‌گردد، بنابراین نمی‌توان آن را به سایر اشخاص انتقال داد. البته برای خانواده درجه اول (پدر، مادر، همسر و فرزند) استثنائاتی وجود دارد و شرایط انتقال بیمه بدنه در بیمه‌های مختلف متفاوت است.

نحوه انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث
قوانین جدیدی در سال ۱۴۰۰ در خصوص نحوه انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث به افراد دیگر به تصویب رسیده است. مطابق قانون جدید در سال ۱۴۰۰، در زمان فروش خودرو نمی‌توان بیمه شخص ثالث را انتقال داد. بدین معنا که هنگام فروش وسیله نقلیه، داشتن تخفیف بیمه شخص ثالث امتیاز به شمار نمی‌رود و هیچ‌گونه تخفیفی به خریدار منتقل نمی‌گردد.
بنابراین با توجه به این قانون، راننده محور بیمه شخص ثالث خواهد بود. در حقیقت رانندگان می‌توانند بیمه شخص ثالث خود را به همراه تخفیف‌های آن به خودروی جدید خود منتقل کنند اما نمی‌توانند آن را به فرد دیگری غیر از خانواده درجه یک یعنی والدین، همسر و فرزندان انتقال دهند. تنها در صورتی که کاربری دو اتومبیل یکسان و همچنین پلاک، سند و بیمه‌نامه دو خودرو به نام یک فرد باشد می‌توان بیمه شخص ثالث را انتقال داد.

تعهد مالی بیمه شخص ثالث چقدر است؟
بیمه شخص ثالث موظف به جبران خسارات مالی و جانی وارد شده به شخص ثالث می‌باشد. به همین خاطر در بیمه‌نامه شخص ثالث دو دسته از تعهدات جانی و مالی وجود دارد. تمامی خسارات جانی وارده نظیر هزینه‌های پزشکی، غرامت فوت، نقص عضو و … تحت پوشش تعهدات جانی بیمه شخص ثالث قرار می‌گیرد. سقف تعهد خسارت جانی بیمه شخص ثالث معادل دیه معین شده در سال است. مبلغ دیه کامل ماه‌های غیر‌حرام برای سال ۱۴۰۰ معادل چهار میلیارد و هشتصد میلیون ریال (۴۸۰ میلیون تومان) در نظر گرفته شده است.
سقف تعهدات مالی بیمه شخص ثالث برای پرداخت خسارت نیز به نرخ دیه در سال بستگی دارد. بدین ترتیب حداقل پوشش مالی بیمه شخص ثالث معادل ۲٫۵ درصد دیه ماه حرام محسوب می‌شود. می‌توان میزان تعهدات مالی مختلفی را بنا به انتخاب خود برای بیمه شخص ثالث تعیین کرد و این مبلغ را هم می‌توان افزایش داد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *