مدیریت ریسک در بیمه :
مدیریت ریسک فرآیندی است که سعی میکند از طریق اقدام آگاهانه برای پیش بینی حوادث ناخواسته و برنامهریزی برای اجتناب از آن، آثار زیانبار یک فعالیت را کاهش دهد. در حقیقت در تلاش است تا با آیندهنگری و اتخاذ تدابیر مناسب به مدیران بیمهای فرصت دهد تا بتوانند با مدیریت صحیح، ریسک را ساماندهی کنند و آنها با دو سوال چه خواهد شد ؟ و چه باید کرد؟ به دنبال پاسخ و راهحل مناسب میباشند.
مدیریت ریسک به فراوانی مورد توجه اقتصادهای توسعه یافته و صنایع بیمهای پیشرو قرار گرفته است.
اما با توجه به این که مدیران دولتی با تکیه بر منابع دولتی(نفت) فراوان به دنبال چنین تغییراتی نیستند، این امر در اقتصاد دولتی ایران با چالشهای زیادی مواجه است و اساساً ساختارهای اقتصادی و قوانین گوناگون و ثابت نیز چنین اجازهای را به آن نمیدهد. هر چند بهتازگی اقداماتی انجام گرفته اما بسیار ابتدایی است.
شیوه مقابله با خطر یا روشهای اداره کردن یا مدیریت ریسک:
روشهای مدیریت ریسک:
- روشهایی که منجر به کاهش خسارت و یا به حداقل رساندن شدت خسارت میگردد که در زمان قبل و یا زمان وقوع حادثه در جهت کاهش میزان ضایعات انجام میگیرد. مانند اطفاء حریق با آب و مواد دیگر و تجهیزات.
- روشهای نجات که به مجموعه عملیاتی گفته میشود که پس از رخداد حادثه و با هدف نجات اشخاص، اموال و وسایل صورت میگیرد. به عنوان مثال در عملیات اطفاء حریق ممکن است برخی کالاهای سالم نیز آبدیده شوند که باید فوراً پس از خاموش نمودن حریق عملیات نجات به منظور کاهش میزان خسارت انجام گیرد. اقداماتی که در زیر ذکر شده تلاشی در جهت کاهش میزان خسارت میباشد.
- خارج نمودن کشتی غرق شده در عمق آب و بازسازی و یا فروش آن.
- ترمیم و فروش بازیافتیها به وسیله بیمهگران
- ارائه کمکهای اولیه برای کارکنان مصدوم
خنثی سازی ریسک Neutralization :
در این روش فرد و یا سازمان در معرض خطر سعی دارد تا با تنوع بخشیدن به ریسکها و انجام سایر معاملات، خسارات ناشی از ریسک را جبران نماید. برای مثال چنانچه یک واحد صنعتی برای تولید فراوردههای نفتی خود به نفت خام نیاز داشته باشد، با در نظر گرفتن وضعیت بازار نفت، کارخانه نگران ریسک افزایش نرخ نفت خام در 3 ماه آینده خواهد بود. همچنین ذخیرهسازی نفت برای ماههای آینده خطر کاهش قیمت نفت و خرید روزانه، ریسک افزایش قیمت و ورشکستگی کارخانه را به دنبال دارد. در این حالت راهحل سومی وجود دارد و آن هم متنوع نمودن ریسک و انجام معاملات همزمان پرمنفعت همچون بورس میباشد.
1- محتوا
2- فعالیت
3- شرایط
4- پیامدها
محتوا: به معنای زمینه، وضعیت یا محیطی است که ریسک در آن به وقوع پیوسته و مشخصکننده فعالیتها و شرایط مربوط به آن وضعیت است. به بیان دیگر، محتوا، فراهمکننده نمایی از کلیه پیامدهای سنجیده شده میباشد.
عنصر فعالیت: منظور از عنصر فعالیت، عمل یا رویدادی است که منجر به ایجاد ریسک میشود. فعالیت، عنصر فعال ریسک بوده و برای ظهور ریسک باید یک یا چند شرط ویژه با هم ترکیب شوند.
کلیه اشکال ریسک با یک فعالیت ایجاد میشوند و در صورت عدم وجود فعالیت، ریسک وجود نخواهد داشت.
شرایط: شرایط تشکیلدهنده عنصر منفعل ریسک میباشد. این شرایط میتوانند وضعیت جاری یا مجموعهای از اوضاع و احوال را که نهایتاً به ریسک منجر میشود را تعیین نماید. در صورتی که شرایط با یک فعالیت آغازگر ویژه ترکیب شود، میتواند موجب ایجاد مجموعهای از پیامدها یا خروجیها شود.
پیامدها: نتایج یا اثرات بالقوه در ترکیب با یک شرط یا شرایط خاص، پیامد گفته میشود که آخرین عنصر ریسک است.
استراتژیهای مدیریت ریسک در بیمه:
- انتقال مطلوب
- اجتناب نامطلوب
- کاهش مطلوب
- پذیرش مطلوب
ادامه دارد….