نکات مهمی که در روند شکایت از راننده مقصر باید بدانید

تصادف حادثه ناخوشایندی است که ممکن است برای هر یک از ما اتفاق بیفتد؛ بنابراین لازم است ساده‌ترین راه جهت شکایت از راننده مقصر حادثه را بدانیم و پیش از آنکه دیر شود اقدامات لازم را به‌عمل آوریم.
هرساله تعداد قابل توجهی تصادف در کشور ما به وقوع می‌پیوندد و اکثر خسارات پرداختی از جانب شرکت‌های بیمه مرتبط به همین موارد هستند.
عدم توجه به قوانین راهنمایی و رانندگی، استاندارد نبودن راه‌ها و جاده‌ها و همچنین کیفیت نامطلوب خودروها از جمله دلایلی هستند که منجر به افزایش آمار تصادفات در کشور شده‌اند.
انواع تصادفات
لازم است همه افراد انواع تصادف‌ها و تفاوت آن‌ها را بشناسند، زیرا امکان وقوع این پیشامد ناگوار برای ما یا بستگانمان در هر لحظه وجود دارد.
خسارت مالی
چنانچه حادثه‌ای با جرح یا فوت شخص همراه نباشد در دسته‌ی تصادفات با خسارات مالی قرار می‌گیرد؛ به بیان دیگر این قبیل حوادث در نتیجه برخورد وسیله نقلیه با خودرویی دیگر یا با سایر اجسام در جاده رخ می‌دهد.
خسارت جانی
چنانچه حادثه رخ داده با جراحت یا آسیب جسمی اشخاص(راننده، سرنشینان و…) همراه باشد، این نوع تصادف در دسته تصادفات با خسارت جانی قرار می‌گیرد.
خسارت همراه با فوت
چنانچه حادثه‌ای منجر به مرگ شخص یا اشخاصی گردد، این نوع حادثه در دسته تصادف با خسارات فوتی قرار خواهد گرفت.
نحوه شکایت از راننده مقصر
با توجه به این که تصادفات انواع مختلفی دارند؛ لذا مراحل و نحوه شکایت از راننده‌ی مقصر نیز با هم متفاوت خواهد بود.
در ادامه به انواع روش‌ها متناسب با نوع تصادف خواهیم پرداخت.
نحوه شکایت از راننده‌ مقصر حادثه (تصادف با خسارت مالی)
در ابتدا دو راننده به طور تقریبی میزان خسارت وارده را تخمین می‌زنند. در صورتی که خسارت وارده کمتر از هفت میلیون تومان باشد به کروکی افسر نیازی نیست اما چناچه خسارت بیشتر از هفت میلیون تومان باشد ترسیم کروکی تصادف توسط پلیس الزامی خواهد بود.
در صورت توافق طرفین
در صورتی که راننده مقصر همکاری مورد لزوم را با فرد زیان‌دیده داشت، بایستی طرفین به شرکت بیمه‌ای که راننده‌ی مقصر خودرو خود را بیمه کرده است مراجعه و مبلغ خسارت را دریافت نمایند.
در صورت عدم توافق
در صورتی که طرفین به توافق نرسند یا راننده مقصر با فرد خسارت‌دیده همکاری لازم را به‌عمل نیاورد دو راهکار برای آن‌ها وجود دارد.
• خسارت کمتر از بیست میلیون تومان = مراجعه به شورای حل اختلاف به همراه کروکی غیر سازشی و ثبت شکایت
• خسارت بیشتر از بیست میلیون تومان = مراجعه به دادگاه حقوقی به همراه کروکی غیر سازشی و ثبت شکایت
فرار شخص مقصر از صحنه حادثه
چنانچه راننده مقصر در تصادفات با خسارت مالی فرار کند پس از فرار مجازات نخواهد شد.
در چنین شرایطی اگر هیچگونه مدرکی همچون پلاک خودرو در دسترس نبود، راننده‌ی زیان‌دیده بایستی با پلیس تماس بگیرد و علیه شخص مقصر، مدارک مورد لزوم را جمع‌آوری نماید.


مراحل شکایت از راننده مقصر، در تصادف با خسارات مالی
۱- ترسیم کروکی غیر‌سازشی
۲- صورت‌جلسه پاسگاه انتظامی یا کلانتری از سانحه
۳- اوراق بازجویی تنظیم شده در یگان انتظامی و مراجع قضایی
۴- اصل و کپی مدارک لازم (بیمه‌نامه بدنه، بیمه‌نامه شخص ثالث، گواهی‌نامه راننده یا مالک خودرو، کارت مشخصات خودرو، شناسنامه مالک خودرو)
۵- کامل کردن فرم واگذاری حقوق قانونی بیمه‌گذار به شرکت بیمه
نحوه شکایت از راننده‌ی مقصر در تصادف با خسارت جانی
به منظور شکایت از راننده‌ی مقصر در تصادفات منجر به آسیب‌دیدگی فیزیکی راننده یا سرنشینان، بایستی همراه با کروکی حادثه به دادسرا مراجعه کرده و مراحل قانونی را از آنجا پیگیری نمایید.
در چنین تصادفاتی ضمن پرداخت دیه ممکن است مجازاتی همچون حبس نیز برای شخص مقصر در نظر گرفته شود.
مراحل شکایت از راننده مقصر در تصادف‌های جانی و فوتی
۱- تشکیل پرونده در دادسرا
۲- ارائه مدارک لازم(بیمه‌نامه، نامه‌ی پزشکی قانونی)
۳- استعلام مقام قضائی جهت اطمینان از اصل بودن بیمه‌نامه
۴- صدور قرار مناسب
۵- ارجاع پرونده به کارشناس مربوطه
۶- انجام تحقیقات محلی در صورت نیاز
۷- اعلام نظر نهایی پزشکی قانونی
۸- صدور قرار جلب به دادرسی و ارجاع پرونده به دادگاه کیفری
۹- صدور رای دادگاه
فرار راننده مقصر از صحنه حادثه با خسارت جانی
چنانچه در حادثه‌ای فردی مصدوم شود و راننده‌ی مقصر به شخص آسی‌دیده کمکی نکند و فرار کند، این عمل او یک جرم تلقی شده و مجازات وی تشدید خواهد شد.
مطابق قانون، قاضی حق تخفیف مجازات راننده‌ی مقصر و فراری را ندارد و ناگزیر است تا شخص را به بیش از دو سوم بیشترین مجازات مذکور در قانون محکوم نماید.
راننده‌ فراری مورد پیگرد قضایی قرار خواهد گرفت و کارشناسان مربوطه با کمک شواهدی همچون پلاک خودرو، بررسی دوربین‌های مداربسته و… می‌توانند او را شناسایی و دستگیر کنند.
بنابراین به یاد داشته باشید که فرار از صحنه تصادف جرم تلقی می‌شود و مجازات فرد را چندین برابر می‌کند.
فرد آسیب‌دیده چگونه به حق و حقوق خود می‌رسد؟
مطابق ماده ۱۰ قانون بیمه، خسارت وارده به شخص آسیب‌دیده از صندوق تأمین خسارات پرداخت می‌گردد.
به عبارت دیگر در تصادفات منجر به جراحت یا فوت که راننده‌ی مقصر از صحنه‌ تصادف فرار کند آن فرد یا وراث او می‌توانند حق و حقوق خود را از صندوق تامین خسارات بدنی دریافت نمایند.
نحوه‌ شکایت از راننده‌ی مقصر در تصادفات فوتی
تصادفات منجر به فوت، تحت عنوان قتل غیرعمد یا قتل شبه عمد نامیده می‌شود.
حتی درصورتی که راننده مقصر بتواند دلایلی نظیر داشتن سرعت غیرمجاز یا عدم رعایت سایر قوانین راهنمایی را ارائه دهد، از آنجایی که هیچ گونه قصد و غرضی جهت قتل فرد در کار نبوده بنابراین همچنان این حادثه، قتل غیرعمد نامیده خواهد شد.
غیرعمد بودن قتل باعث می‌شود راننده‌ مقصر حادثه از قصاص شدن نجات پیدا کند اما بایستی دیه شخص فوت شده را به عنوان مجازات پرداخت نماید. البته در این نوع تصادفات باید به دو جنبه‌ عمومی و خصوصی توجه داشت.
جنبه‌ عمومی تصادف: جنبه عمومی تصادف مرتبط با سیستم قضایی کشور بوده و مجازات آن شامل حبس و جزای نقدی ‌می‌باشد. برخی اوقات ممکن است مطابق نوع جرم از حبس راننده مقصر چشم‌پوشی شود ولی جزای نقدی می‌بایست پرداخت گردد.
جنبه‌ خصوصی تصادف: در این خصوص اولیای دم می‌توانند حق خود را ببخشند و یا دیه را دریافت نمایند. این قبیل اتفاقات جزء جنبه‌ خصوصی پرونده به شمار می‌روند.
اگر راننده مقصر از صحنه متواری شود، تکلیف چیست؟
در صورتی که راننده‌ مقصر حادثه پس از تصادفی که منجر به فوت شخصی شده باشد از محل سانحه فرار کند بایستی مطابق قوانین مراحل مذکور را که کمی بالاتر توضیح داده شد طی گردد.
لازم به ذکر است که همچنان وراث متوفی قادرند دیه را از صندوق تامین خسارات دریافت نمایند.
شکایت از راننده‌ای که با عابر تصادف کرده است
عابرین بایستی در عبور از خیابان یا جاده به علائم‌ نصب شده و همچنین خط‌کشی‌ها توجه نمایند.
در سوانحی که راننده با عابر پیاده برخورد می‌کند مشروط بر رعایت تمامی قوانین و یا عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه و جلوگیری از تصادف مسئولیتی متوجه وی نخواهد بود.
با این حال شخص خسارت‌دیده یا ورثه نیز می‌توانند از خدمات شرکت بیمه استفاده نمایند.
زمان طلایی برای شکایت از راننده مقصر
در تصادفات با خسارت مالی می‌بایست ظرف ۵ روز پس از تصادف، شکایت خود را به اطلاع مراجع ذی‌ربط و شرکت بیمه رساند و با ارائه مدارک لازم روند آن را پیش گرفت.
در تصادفات با خسارات جانی می‌بایست از همان ابتدا اقدام کرده و مسئله را به اطلاع مراجع قانونی مربوطه رساند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *