بیمه بدنه خودرو

کروکی تصادفات رانندگی

انواع کروکی‌های تصادفات رانندگی

بعضی اوقات در تصادفات رانندگی، ارائه گزارش رسمی افسر راهنمایی و رانندگی از صحنه تصادف برای ارزیابی خسارت بیمه توسط شرکت‌های بیمه لازم است. این گزارش که به آن کروکی تصادفات رانندگی گفته می‌شود شامل مکان و زمان دقیق وقوع حادثه، ترسیم موقعیت خودرو‌ها در هنگام تصادف و همچنین مسیر برخورد آن‌ها است و در صورت نیاز به ارجاع پرونده تصادف به شرکت‌های بیمه یا مراجع قضایی، تنها برگه کروکی وجاهت قانونی دارد. بنابراین رانندگان بایستی در مواقع لزوم برگه کروکی تصادفات را از افسر راهنمایی و رانندگی درخواست کنند. در این مقاله به انواع کروکی‌ها و شرایط هر کدام می‌پردازیم.

بیمه بدنه خودرو

در چه نوع تصادفاتی به کروکی نیاز است؟


در موارد زیر صدور برگه کروکی لازم است:
• زمانی که در حادثه رانندگی یکی از دو خودروی حادثه‌دیده، خودروی نظامی یا وسیله نقلیه سنگین (کامیون، اتوبوس و …)باشد
• هر گاه تصادف بین بیش از دو خودرو رخ دهد.
• زمانی که یکی از طرفین تصادف گواهی‌نامه یا بیمه شخص ثالث نداشته باشد.
• زمانی که حادثه رانندگی به دلیل عبور از چراغ قرمز اتفاق افتاده باشد.
• تصادف با فردی که مقیم شهر محل حادثه نباشد.
• هنگامی که حادثه رانندگی به علت حرکت دنده عقب یکی از خودرو‌ها رخ داده باشد.
• هرگاه میزان خسارت ایجاد شده از میزان تعهد بیمه‌نامه راننده مقصر حادثه بیشتر باشد که در این شرایط باید کروکی غیر سازشی درخواست شود.
• هرگاه تصادف به صورت جلو به جلوی دو خودرو (شاخ به شاخ) باشد.
• مواقعی که تصادف با شیء ثابتی مانند تیر چراغ، گارد ریل، جدول و … صورت گیرد.
• یکی از طرفین حادثه موتور سیکلت باشد.
• مواردی که در آن میان تاریخ صدور بیمه‌نامه تاخیر زمانی وجود داشته باشد یا پیوسته نباشد و یا تصادف در بازه زمانی 20 روز بعد از صدور بیمه‌نامه اتفاق افتاده باشد.
• و مواردی که حادثه منجر به خسارت‌های جانی، جراحات یا فوت شود.
در تمام موارد ذکر شده لازم است کروکی صادر شود. در بقیه‌ی تصادفات، در صورتی که خسارت وارده به خودرو کمتر از 9 میلیون تومان مطابق تعرفه سال 98 باشد و هر گونه حادثه جرحی، حتی به میزان جزئی و یا منجر به فوت نباشد، برای پرداخت بیمه لزومی بر تهیه کروکی نیست.


انواع کروکی

با توجه به این شرایط، سه نوع کروکی وجود دارد که لزوم صدور آن در شرایط خاص متفاوت است. این سه نوع کروکی عبارتند از:

  1. کروکی سازشی :
    این نوع کروکی زمانی که حادثه فقط زیان مالی داشته باشد و طرفین نسبت به مقصر بودن در حادثه و گزارش افسر راهنمایی و رانندگی به توافق رسیده و اعتراضی نداشته باشند صادر می‌گردد. کروکی سازشی در یک برگه که حاوی مشخصات طرفین تصادف و ترسیم جزئیات آن است، تنظیم می‌گردد. کروکی سازشی یکی از مدارک مهمی است که فرد خسارت‌دیده هنگام مراجعه به دفاتر بیمه و سایر مراجع ذی‌صلاح برای دریافت خسارت باید به همراه داشته باشد و خسارت مالی خود را برابر با پوشش مالی بیمه شخص ثالث مقصر دریافت نماید. مدارک لازم برای کروکی سازشی شامل گواهینامه، کارت خودرو، کارت بیمه شخص ثالث و برگه معاینه فنی می‌باشد.
  2. کروکی غیر سازشی:
    کروکی غیر سازشی یا شورایی شامل دو برگ است که برگ اول مشابه کروکی سازشی و برگ دوم شامل گزارش جامعی از مشخصات افسر حاضر در صحنه است علت وجود اطلاعات افسر راهنمایی و رانندگی در برگه دوم کروکی این است که ممکن است یکی از طرفین به کروکی افسر حاضر در صحنه اعتراض داشته باشد و بخواهد جهت پیگیری قضایی و اعتراض به کروکی اقدام نماید. مواردی که نیاز به کروکی شورایی دارند:
    • تصادفات جرحی که به جراحت یا فوت راننده یا شخص ثالث منجر شده باشد.
    • زمانی که سقف تحت پوشش بیمه شخص ثالث مقصر، کمتر از میزان خسارت خودروی زیان‌دیده باشد.
    • در تصادف بیش از یک خودرو، خسارت دیده باشد.
    • هریک از طرفین حادثه بخواهد درخواستی از طریق مراجع قضایی شامل تنظیم دادخواست برای دریافت مابه التفاوت خسارت مازاد بر تعهد بیمه‌نامه، افت قیمت وسیله نقلیه و… را مطالبه کند.
  3. کروکی فرضی :
    اگر صحنه تصادف قبل از بازدید افسر راهنمایی و رانندگی به طور عمدی یا سهوی به هم بخورد و شکل اصلی خود را از دست بدهد، در این وضعیت کشیدن کروکی اولیه غیر ممکن است. به این وضعیت، تصادف صحنه به هم خورده گفته می‌شود. در این صورت، کروکی فرضی بنابر اظهارات طرفین و به دستور مقام قضایی رسم می‌شود بنابراین حکم کروکی معمول را دارد که مورد تایید شرکت بیمه و صندوق تامین خسارت‌های بدنی است.

آیا در تصادف بدون کروکی، نیازی به مراجعه مقصر حادثه به شرکت بیمه است؟

در تصادف بدون کروکی، هر دو راننده مقصر و زیان‌دیده، قبل از هرگونه اقدام برای تعمیر و بازسازی خودروی خود لازم است با خودروی خسارت‌دیده به واحد خسارت شرکت بیمه مراجعه نمایند و اقدام به تکمیل فرم اعلام خسارت کنند. البته، اگر خودروی طرفین قابلیت حرکت و جا‌به‌جایی نداشته باشد، شرکت بیمه پس از تشکیل پرونده خسارت، اقدام به اعزام کارشناس ارزیاب خسارت به تعمیرگاه خواهد کرد.

نکته :
در تصادفات بین دو یا چند خودرو که یک به نسبتی مشخص، مقصر شناخته شوند هر طرف، به میزان درصد تعیین شده از محل بیمه‌نامه شخص ثالث طرف مقصر استفاده می‌کند. به عبارت دیگر، هر شرکت بیمه گذار با توجه به درصد مقصر بودن راننده، خسارت را پرداخت خواهد کرد.
اگر خودروهای آسیب‌دیده، بیمه‌ بدنه داشته باشند هر کدام به نسبت مقصر بودن، از این بیمه استفاده می‌کنند. در تصادفات این‌چنینی، کروکی حتما باید صادر گردد و اگر با خسارت بدنی همراه باشد، یا خسارت خودرو‌ها بیش از سقف تعیین شده پوشش مالی بیمه‌نامه شخص ثالث راننده مقصر باشد، باید کروکی غیر سازشی صادر گردد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *